28 فوریه 2023 - این مطالعه نشان داد که در بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی عروقی بودند، بیش از 20 درصد از مصرف داروهای استاتین خودداری کردند. زنان حدود 20 درصد بیشتر از مردان احتمال دارد از درمان با استاتین در اولین پیشنهاد پزشک خود امتناع کنند و 50 درصد بیشتر از مردان احتمال دارد که هرگز این توصیه را نپذیرند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و هر 34 ثانیه یک نفر را در ایالات متحده می کشد. در یک مطالعه جدید محققان بیمارستان بریگهام و زنان، اولین مطالعه مبتنی بر جمعیت را در مورد عدم پذیرش توصیه های استاتین درمانی توسط بیماران انجام دادند.

این مطالعه نشان داد که در بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی عروقی بودند، بیش از 20 درصد از مصرف داروهای استاتین خودداری کردند. محققان به ‌ویژه از این که زنان حدود 20 درصد بیشتر از مردان از شروع درمان با استاتین، خودداری می‌کنند، متعجب شدند. همچنین زنان 50 درصد بیشتر از مردان احتمال دارد که هرگز این توصیه را نپذیرند. این مطالعه همچنین نشان داد که تمام بیمارانی که از درمان با استاتین خودداری کردند، سطح کلسترولLDL ("بد") بالاتری داشتند که احتمالاً خطر ابتلای آنها را به بیماری های قلبی عروقی حتی بیشتر می‌کرد. نتایج این تحقیق درJAMA Network Open  منتشر شده است.

دکتر الکس تورچین، دانشیار دانشکده پزشکی هاروارد و مدیر کیفیت در بخش غدد درون ریز، دیابت و فشار خون بالا بریگهام، می گوید: مطالعه ما تعداد نگران کننده ی بیمارانی را که از مصرف استاتین ها امتناع می کنند، نشان می دهد و نشان می دهد که پزشکان باید با بیماران در مورد علت آن بحث کنند. ما باید بهتر درک کنیم که ترجیحات بیماران ما چیست و بتوانیم مراقبت های بیمار محور بیشتری ارائه دهیم.

پس از اینکه دکتر تورچین متوجه شد که بسیاری از بیماران مبتلا به کلسترول بالا، از جمله بیماران دیابتی، از مصرف داروهای ایمن و مفیدی مانند استاتین‌ها که می‌توانند کلسترول و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش ‌دهند، خودداری می کنند، سیستمی را توسعه داد تا با تجزیه و تحلیل متن یادداشت های ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی، این پدیده را از نزدیک مطالعه کند.

این مطالعه بر روی بیماران پرخطری متمرکز بود که یا مبتلا به بیماری عروق کرونر یا بیماری های عروقی، دیابت، کلسترول بسیار بالا یا سکته مغزی بودند. برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و کاهش سطح کلسترول، به همه ی آنها داروهای استاتین توسط پزشکانشان توصیه شده بود. این مطالعه گذشته نگر شامل بیش از 24000 بیمار بود که بین 1 ژانویه 2000 و 31 دسامبر 2018 درMass  General Brigham ، ویزیت شدند.

دکتر تورچین گفت: حتی در این جمعیت از بیماران پرخطر، بسیاری از افراد درمان با استاتین را نپذیرفتند. این مطالعه نشان داد که در حالی که حدود دو سوم از بیمارانی که درمان با استاتین به آنها توصیه می شد، در نهایت آن را امتحان کردند، حدود یک سوم هرگز این کار را نکردند. برای افرادی که در این مطالعه ابتدا از مصرف داروهای استاتین اجتناب کردند، در مقایسه با افرادی که در ابتدا مصرف دارو را پذیرفتند، سه برابر بیشتر طول کشید تا سطح کلسترول LDL خود را به کمتر از 100 کاهش دهند.

با این حال، بزرگترین شگفتی این مطالعه، نرخ بسیار بالاتر امتناع از استاتین درمانی توسط زنان نسبت به مردان بود. دکتر تورچین و همکارانش نمی‌دانند که آیا این ممکن است تا حدی به دلیل این تصور غلط باشد که بیماری قلبی مردان را بیشتر از زنان تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر، اما آنها قصد دارند در مورد دلایل زیربنایی این نتایج بیشتر تحقیق کنند.

دکتر تورچین گفت: در نهایت، ما باید با بیماران خود صحبت کنیم و با جزئیات بیشتری دریابیم که چرا آنها ترجیح می دهند از استاتین ها استفاده نکنند. او در حال حاضر در حال بررسی تأثیر عدم پذیرش درمان با استاتین بر نتایجی است که برای بیشتر بیماران مهم است، از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ.

او گفت: من فکر می‌کنم مردم چقدر تفاوت پزشکی مدرن را در افزایش عمر افراد و کیفیت زندگی آن‌ها دست کم می‌گیرند، و نمی دانند که داروها می‌توانند نقش مهمی در آن داشته باشند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/02/230228113742.htm